RSS Feed

Teman sekampus

Posted on

Sahabat sekampus selatan bertanya, apa pendapat saya tentang penglibatan bersama kehidupan kesufian, saya tidak membantah.

Tapi, saya jawab tidak lengkap memperjuang amal makruf, tertinggal nahi mungkar. Ibarat makan nasi tanpa lauk.

Mungkin sahabat saya bimbang, penglibatan dia akan terencat zikir yang panjang. Saya jawab ya, tapi saya tambah kita tak mahu cucu cicit kita terus lupa akan adanya alam lain selain kehidupan.

Atau mungkin dia lupa pada janji baitulmuslim dia sebelum terurusnya pasangan satu fikrah untuk dia sepatutnya mewakafkan paling kurang sedikit dalam dunia nahi mungkar ini. Saya istighfar, semoga tak tersilap beri pandangan. Aku lalai juga teman, cuma beri pandangan untuk aku terus jalan!

Leave a Reply

