RSS Feed

Prof. Zulkiflee Muhammad

Posted on

sumber : sini

Buku berjodol “Analisa Tentang Beberapa Masaalah Hidup Manusia” oleh Prof.Zulkiflee Muhammad ini saya pinjam daripada abah saya kira-kira 10 tahun lalu dan hingga kini saya tak pulangkannya kembali kepada beliau. Hasil karya ini terlalu dinamik lebih-lebih lagi ia ditulis pada zaman lalu sekitar tahun 1968 dan sifat dinamik itu tetap unggul kekal hingga ke hari ini. Gaya penyampaian dan ejaannya adalah klasik. Buku ini diolah, ditulis dan dipersembahkan oleh Prof. Zulkiflee kepada Universitas Islam Sumatera Utara , Medan Indonesia. Ia mempamerkan betapa geniusnya insan bernama Zulkiflee Muhammad ini hingga kepintarannya sering dianggap mengatasi masa atau zaman itu dan sekaligus menggambarkan ketokohan diri beliau selaku pemimpin PAS meskipun untuk tempoh yang terlalu sekejap. Ketokohan Prof. Zulkiflee turut diulas dalam ruangan pendahuluan buku ini oleh Dato’ Mohd. Asri bin Haji Muda dalam tajuk  “Zul yang saya kenali dari dekat” pada halaman 6-10. Antara lain Dato’ Mohd.Asri mengatakan;

“Saya meni`mati keindahan chahaya diatas chahaya; chahaya ilmu dan chahaya iman. Bermandi chahayalah saya selama berdamping dengan Ustaz Zul. Kadang2 saya rasa saya tenggelam ke`ashikan  mengikuti perkembangan fikirannya yang padat, tepat dan memikat.”

“Apa yang saya takuti semasa bersama dengan Ustaz Zul hanya satu yaitu saya takut kalau2 saya kehilangan pribadi. Ustaz Zul tahu ini dan dia membisikkan ke telinga saya, kalau ingin jadi pemimpin yang chekap senantiasalah tambah pengetahuan dan berani menghadapi kenyataan. Bahkan kepada kawan2 seperjuangan beliau selalu menggalakkan supaya banyak2  membacha dan terus belajar. Dalam hal ini beliau sendiri sebagai chontoh. Saya persaksikan sendiri sebagai anggota parlimen tidak akan berjumpa di rumah Ustaz Zul Warta2 Kerajaan atau kertas2 parlimen yang terbiar tidak terbuka dan tersilau walaupun beliau mempunyai urusan yang jauh lebih banyak daripada kawan2 anggota parlimen yang lain. Beliaulah diantara ahli parlimen yang paling banyak meminjam buku Perpustakaan Dewan Rakyat  dan semua buku2 itu dibachanya. Kalau kita berkunjung ke rumahnya, di sana sini kita akan melihat buku2; di ruangan tetamu, di meja tulis, di tempat istirehat bahkan di meja makan apatah lagi di bilik tidur. Pendeknya kehidupan Ustaz Zul kaya dengan buku2, majalah2, kitab2, dan bahan2 pembachaan lainnya dan jika berjalan jauh buku2 itu akan menjadi teman karibnya yang setia selama dalam perjalanan itu. Begitu banyak  beliau membacha buku2 tetapi beliaulah orang yang paling dahaga kepada pembachaan. “Tambah ilmumu senantiasa supaya alam fikiran menjadi luas, sebab manusia tidak sanggup berbuat lebih daripada apa yang dia fikirkan”. Demikian Ustaz Zul selalu memesankan kepada kawan2nya.

“Bagi Zul berilmu bukan untuk sekadar berteori, sekadar bersilat lidah dan berlanggar pena. Berilmu bagi beliau artinya beramal. Sebab sekuat penambahan ilmu yang diusahakannya maka sekuat itu pulalah penambahan amal yang dilakukannya dengan tidak mengenal lelah dan payah. ‘Kita disuruh datang ke dunia oleh Tuhan untuk bertugas” kata Zul. “Sebab itu marilah kita gunakan umur kita yang singkat ini untuk mengabdi kepada tugas yang telah digariskan oleh Tuhan itu”.

“Saya kagumi keikhlasannya dalam parti, pengurbanan dan kejujurannya sebagai pemimpin, dalam keadaan badannya kurang sehat, dalam keadaan demam kalau terdengar PAS berapat umum beliau tidak keberatan bersharah berjam2 lamanya se-akan2 hilang demamnya buat sementara tetapi kemudian selepas bersharah  beliau demam lagi. Saya Tanya kenapa beliau begitu memayahkan diri? Dengan spontan beliau menjawab “Kita diberi Tuhan umur yang sangat terbatas, kalau kita tidak penuhi dengan amal bakti manalah peluang kita hendak beribadat  kapada Allah!”. Satu jawapan yang sampai sekarang bila saya kenang2kan terasa se-akan2 beliau telah merasa bahwa beliau akan meninggal dunia dalam usianya yang masih sangat muda.

“Sekali lagi saya katakan  saya kagum kepada semangat pengorbanan yang beliau perlihatkan dalam perjuangan. Beliau sanggup berhutang atas nama pribadinya , ribuan ringgit banyaknya  untuk keperluan parti. Waktu saya tanya  kenapa sampai begitu, beliau menjawab “Kalau kita sanggup berhutang bergadai untuk keperluan anak isteri yang kita sayangi kenapa kita tak sanggup berhutang untuk perjuangan yang kita chintai”.

“Itulah Zul yang saya kenal, seorang manusia yang dalam kechachatan anggotanya tersimpan kekuatan jiwa yang besar dan amal kebaktian yang menggunung untuk bangsa dan agamanya. Bagi Zul seluruh hidup ini hanyalah pengabdian kepada agama Allah. Untuk itu dia hidup dan untuk itu dia mati dan dengan itu dia dibangkit – insha Allah –di hari kemudian.

Leave a Reply

