RSS Feed

Sekejap saja.

Posted on

Saya sudah bermonolog pada tulisan ini lebih setahun yang lepas.Ya, saya memang dedikasikan tulisan itu pada dia. Jauh sudut hati merasai pemergiannya.

Dua tahun lepas

Subuh pagi itu saya kesejukan di bumi Shamrock. Penat tiba lewat malam tadi masih belum terubat, dan berada di saf subuh belakang. Alhamdulillah, masih berkesempatan. Pagi itulah kali pertama saya mendengar tazkirah oleh dia.

Beberapa bulan selepas itu, saya tiba dibumi Sheffield. Dia muncul lagi. Kali ini sebagai juara nasyid yang berjaya pada saya memikat penonton (walaupun dalam proses Kimotheraphy). Hari itulah saya dapat berita tentang sakitnya itu. Allah, tak tertanggung mendengarnya.

Alhamdulillah, kali ke-tiga bertemu. Ada juga ruang untuk kami berdua berbicara. Ruang di dapur menjadi tempat kami bertukar-tukar cerita. Saya tenang mendengar cerita dia. Saya pesan agar banyak berehat, tapi dari riak wajah tergambar akan urusan dia untuk mengurus tetamu yang saya iring. Dia selalu positif.

Tulisan Ustaz Erfino menarik tentang dia. Begitu juga tulisan terakhir Allahyarham yang ditujukan khas pada ibunya seperti memberi petanda yang redha ibu itu membawa dia ke Al-firdausi-insyaAllah.

Kata Ustaz Erfino, “Saya kini menanti dan mengharapkan lebih ramai lahirnya peribadi ‘Mas Afzal’ di Sheffield dan di seluruh UK dan Ireland”

Ya Allah, perkenankanlah doa dan isi hati kami.

Ya, kita cuma ada sekejap saja.

Nota : Boleh rujuk sini beberapa video menarik dari beliau dan tulisan dari Ust. Hasrizal.

Leave a Reply

