RSS Feed

Duit

Posted on

Wang adalah alat. Bukan tujuan. Itu kata yang diucap oleh seseorang kepada saya. Saya masih ingat akan kata-kata itu sejak tahun 2002 lagi (rasanya). Alhamdulillah, kata itu masih tersimpan dalam memori.

Saya berhajat pada INI. Harganya boleh tahan. Sudah beberapa kali surf dimana tempat murah dijual benda ‘ITU’. Namun, tidak ditemui dimana yang lebih sesuai. Sejak ‘Suri’ kehilangan ‘ITU’, saya juga berusaha mencari mana yang sesuai. Akhirnya, malam tadi ‘Suri’ telah berjaya mendapatkan ‘ITU’ dengan harga yang boleh dianggap konpetitif  juga.

Alah membeli, menang memakai

Saya bukannya terlalu kedekut. Adakalanya berboros juga. Tetapi, biarlah bertempat. Kadang-kadang, keperluan perlu diutamakan berbanding keinginan. Kadangkala, perlu tunduk pada keinginan, jika melihat kelebihan dan kekurangan dengan pembelian itu.

Jenama penting, begitu juga dengan kualiti. Jika kualiti ada, tetapi ROI (return of invesment) tiada, tiada juga hasilnya. Maknanya, banyak perkara perlu diambilkira.Maklumlah, duit itu alat yang penting dalam hidup kita.

Saya faham akan keperluan ‘Suri’ akan benda itu. Dan saya tiada masalah memberikannya keizinan apa yang dia mahukan. Semoga dia menggunakan ‘ITU’ sebaik yang mungkin dan menjaganya dengan lebih berhati-hati!

Leave a Reply

