RSS Feed

Berjiwa besar

Posted on

Kata Dr. Abdullah Nasih Ulwan, pemuda mesti berjiwa besar.  Berjiwa besar katanya bukan merujuk ‘berbangga diri’ tetapi dalam konteks Uswah (keperibadian) dan qudwah (kepimpinan) yang baik.

Belajar di negara orang, bukan sahaja perlu ada itu, tetapi mempunyai pegangan yang jitu. Terbuka dan tidak mudah terpengaruh tanpa ilmu. Bimbang juga mereka yang tiada pegangan ibarat sebuah tin yang besar tetapi tiada isi. Mudah disepak oleh sesiapa sahaja kesana dan kemari.

Kerana itu, belajar di negara orang penting untuk berdikari. Suka mencari dan seorang bersedia menerima anjakan paradigma (paradigm shift) untuk meningkatkan potensi diri.

Dalam al-Quran, ada satu surah yang dinamai ‘Arusulquran atau pengantin al-Quran,iaitu surah ke-55. Popular juga dengan nama ar-Rahman (Allah penganugerah limpahan rahmat).

Surah ini diakhiri dengan melukiskan bidadari-bidadari yang baik lagi cantik, jelita, putih bersih, tekun berada di kediaman mereka, tidak pernah disentuh kecuali oleh pasangan mereka. Sungguh Maha Agung Allah, Tuhan Pemilik Kebesaran dan Pemberi Anugerah. Demikian beberapa ayat terakhir yang diselingi dengan pertanyaan-pertanyaan menggugah pembaca.

Tahukah kita, apa isi pesan-pesan Pengantin al-Quran? Intinya adalah perintah untuk bersyukur, tidak mengingkari atau melupakan nikmat-nikmat Allah yang telah dianugerahkan-Nya. Di sanalah dikemukakan aneka nikmat Illahi, yang dapat diraih makhluk-Nya, di dunia dan akhirat kelak. 31 kali surah ini menggugah fikiran dan hati manusia serta jin dengan pertanyaan

Maka nikmat Tuhanmu yang manakah yang kamu berdua dustakan?”.

Syukur bererti menggunakan segala daya untuk memfungsikan segala nikmat Allah yang dilimpahkan-Nya sesuai dengan  tujuan penganugerahannya.

Setelah bersyukur, apa tugas kita?

-Jadilah manusia berjiwa besar!

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: