RSS Feed

Gerak hati (Intuisi)

Posted on

8974-large

Ya, gerak  hati atau intuisi. Hal ini mula saya pelajari ketika berada di dalam kelas TITAS 2 bersama Ust. Ismail Mustari di kampus selatan bertahun-tahun dulu. Salah satu methodologi sumber ilmu yang dianggap ‘approave’  dan boleh juga dipanggil ‘the sitxth sense’ -jika boleh saya highlightkan.

Dalam sesetengah kamus,ia juga dianggap sebagai ”suara hati; pengetahuan tentang sesuatu tanpa memikirkan atau mempelajarinya”. Pengertian yang mendalam mengenai intuisi sampai saat ini masih terus diperdebatkan. Ada yang menyatakan bahwa intuisi adalah saat dimana ada ”sumber yang lebih tinggi ” yang memberikan input pada kesedaran kita secara tiba-tiba saja. Yang lainnya berpendapat bahwa intuisi adalah kemampuan kita untuk secara tidak sedar mendownload/ memuatturun atau mengambil data atau info yang selalu tersedia di unconscious mind/pikiran bawah sedar kita. Ada juga yang berpendapat bahawa ia adalah kemampuan telepati tanpa sadar antara seseorang dengan orang lain ditempat yang berjauhan. Mungkin perbezaan pendapat ini akan terus berlanjutan.

Contoh 1

Ketika tertidur.Kemudian tidak semena-mena terkejut. Kemudian teringat hal A (katakan). Beberapa minit kemudian, datang SMS dari individu berbincang tentang A. Menakjubkan!

Contoh 2

Kepala dilamun pelbagai soalan. Ianya berputar-putar didalam kepala tapi langsung tak terucap. Kemudian menghadiri program B (katakan). Tidak semena-mena, jawapan itu muncul menjawab kegelisahan diri.

Contoh 3

Hal ini pernah dibincang oleh Dr. Fadillah Kamsah ketika satu program ketika dulu. Pernah Dr. Fadillah Kamsah ada memberitahu bahawa, lelaki dan perempuan mempunyai sistem internal communication (if it is syncronize between them-seperti juga matching the signal). Katakan X mahu sampaikan mesej sayang pada Y, maka fokus pada Y dan hantarkan perasaan itu. Saya yakin mesej itu berjaya diterima.

Apapun, beberapa contoh diatas, saya tidak dapat memastikan ianya adalah contoh yang tepat berkenaan intuisi ini. Tetapi beberapa contoh 1 dan contoh 2 pernah saya alami. Its was amazing, terutama contoh 1 tadi!

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: