RSS Feed

Kekeliruan orang kita

Posted on

Perkara asas yang perlu kita sedar dan faham. Kita simpul dan kemas rapat-rapat pemahaman kita. Jangan sampai orang pusing sikit, terus kita longlai dengan asas pada Islam.

keliru

Petikan dari blog ust. OneG

Isi dialog kami seperti berikut;

A : ustaz.. mana boleh bercakap politik dalam masjid…
B : yer ke salah !! kalau salah kenapa???

A : ye la ustaz.. kalau tengok zaman Nabi, mereka berpolitik dalam masjid tak pe. Sebab dorang bukan guna demokrasi..
B : salah ke guna demokrasi???

A : salah lah ustaz.. sebab, mana ada nabi guna demokrasi…
B : emmmm… menarik idea abang tu… tapi saya nak tanya sikit.. abang rasa, demokrasi tu salah ker???

A : salahlah ustaz.. sebab mana ada nabi guna demokrasi.. kan demokrasi tu amalan kafirrr….
B : emmm. Apakah semua perkara yang datang dari kafir adalah haram???

A : haramla ustaz…
B : macam mana pula, masa nabi SAW guna kaedah gali parit dalam peperangan Ahzab, sedangkan kaedah tu kan bukan dari Islam, tapi kaedah orang farsi yang masa tu majusi yang sembah api.????

A : emmmm.. (senyapppp)…. ok ustaz… saya tak setuju Ustaz Kata dalam kuliah tadi, undi PAS masuk syurga…..
B : emmmm…. ana nak tanya sikit.. apa hukum mendaulatkan Islam??

A : wajibla…
B : di Malaysia, banyak-banyak parti, parti mana yang usaha hendak mendaulatkan islam…

A : emmm… parti PAS….
B : ok… kalau tak undi PAS maka usaha mendaulatkan islam tidak berjaya.. maka hukum undi PAS macam mana??

A : (berfikir)….. wajiblah ustaz…….
B : emmm.. kalau abang kata undi PAS wajib.. macam mana pula hukum undi UMNO????

A : emmmmm…… (berfikir panjang)..
B : ana rasa abang dah faham kot???

A : ana agak bersetuju dengan ustaz…

Selepas itu, Abang tersebut senyap seribu bahasa… dan akhirnya mengucapkan terima kasih kepadaku dan berlalu pergi…

Semua yang baca ini, FAHAM ke?

Bacaan Tambahan : SINI

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: