RSS Feed

Role Model

Posted on

“Siapa tokoh yang kamu kagumi?”, jerkah Kem Komandan merangkap sahabat saya itu.

Terkejut juga dengan teriakan dia pada saya. Walaupun dia sahabat saya, saya tetap menganggap diri saya adalah sebuah bekas yang kosong untuk diisi, kerana saya berdiri disitu untuk suatu ‘tarbiyyah’.

“Tok Guru Nik Aziz…”, jawab saya.

Saya begitu selesa dengan ceramah Tok Guru. Setiap ayat yang diucapnya diserap satu-persatu dalam jiwa saya. Tidak sama dengan kuliah-kuliah biasa yang lain. Mungkin, saya orang pantai timur dan sudah biasa dengan berkawan dengan orang kelantan, patah-patah perkataannya itu sudah terbiasa.

Malam ini mendengar kuliah Tok Guru yang melata-lata dalam internet [1][2]. Seketika teringat cerita lampau ketika berada di kem itu. Petang tadi seorang sahabat dari Jitra menyapa saya. Sudah jadi Penolong Pengarah disatu Jabatan. Tahniah pada dia.

Ramai sahabat-sahabat dikampus bertebaran di sana-sini. Cukup indah kenangan itu. Kita berpisah keranaNYA dan bertemu keranaNYA. Hubungilah saya!

Leave a Reply

