RSS Feed

Asal

Posted on

“Nama apa?”, tanya sahabat itu.

“MJ.. “, jawab saya.

“Asal mana?”, tambah dia lagi.

“AXXX…”, saya memberitahu ringkas.

“Jarang jumpa orang Axxx…”, ujar dia tersenyum.

“Ayah saya orang Axxx juga. Tapi itu dululah”,cerita dia.

Perbualan awal tadi menarik minat saya. Terus diselidiki siapakah ‘orang kampung’ itu. Akhirnya, jawapan untuk selidikan saya itu mudah. Ayahnya cukup tidak asing buat saya dan keluarga!

Pagi tadi, seketika berlantaran menunggu jam 10.30pagi, tersedar dari sebuah ‘text msg’ yang dihantar jam 8.30.

“Akum XXXX, papa baru telefon. dia kata kita waris ..(bla..bla..bla..)……. btw, dia kirim salam”,saya tersenyum kerana saya sudah mengesahkan dengan ibu semalam.Cuma tidak sempat ‘text’ dia kerana terlupa.

Begitulah, ketika di Malaysia memang tidak mengenali dan akhirnya berjumpa di bumi asing ini. Saya cukup mengagumi bapanya yang juga seorang usahawan yang dikira berjaya. Banyak sumbangan yang ditabur untuk kami dikampung. Kata orang, anak tempatan yang masih tidak lupa daratan, walaupun sudah bergelar usahawan yang berjaya.

Pusing situ, pusing sini.. akhirnya dalam circle itu juga. Itulah ketentuan ilahi suatu pertemuan.

Leave a Reply

